Regn...

Regn, regn, regn. Sprang faktiskt igår, det gick bra men det blev inte så långt. Ska försöka springa idag också, bara regnet upphör. Skulle egentligen vaknat upp lite bakis och trött i min gamla hemstad idag men värdinnan/väninnan V. var och är fortfarande sängliggande pga ond rygg så det blev tyvärr inställt. Vaknade istället pigg och fräsch i min egen säng. :-)

Hemma igen.

Nu är vi hemma igen från vår minisemester. Två dagar i Norrköping och två dagar i Stockholm blev det. I Stockholm var vi på Rum för barn och lekte en stund och sedan strosade vi runt i gamla stan och i de centrala delarna. Barnen tyckte det var spännande att åka tåg in till Stockholm och tillbaka till hotellet annars var de inte jätteimponerade av staden. Det ser ut som hemma, konstaterade Elsa efter en stunds strosande i gamla stan. Det var mycket roligare att vara på hotellet som hade en jättebra lekhörna, precis bredvid hotellbaren, där barnen kunde snickra, bygga med lego och hoppa studsmatta. Jag och Anders har nog aldrig hängt i någon hotellbar så mycket innan.
På hemvägen passade vi på att shoppa i något köpcenter utanför Linköping. Barnen har växt så det knakar över sommaren och det behövs nya kläder inför hösten.
Imorgon ska jag leta fram mina träningskläder, denna sommaren har jag varit otroligt slapp och ätit magen stor, så nu måste jag lida för detta och börja springa igen. Jag är inte motiverad för fem öre men det brukar ju vara så efter längre uppehåll. Nu ska jag börja använda min pulsklocka som jag fick i present av min man, det kanske blir roligare då.....

Norrköping och Stockholm

Från i torsdags:
Nu ligger jag på ett hotell i Älvsjö utanför Stockholm och slappar. Anders är i gymmet och barnen har fått målarböcker och satt med dem i säkert fem minuter. Nu studsar de omkring och undersöker allt som finns.
Vi åkte i tisdags till Norrköping och Kolmården. Vi stannade till i Gränna på vägen dit och fick se hur man gör polkagrisar och barnen köpte varsin polkagrisklubba modell mindre men de kommer säkert att räcka några veckor ändå. Jag känner ingen som har satt i sig en polkagrisklubba på en dag hur liten den än är.
Framme i Norrköping gick vi ut en promenad och åt middag på en restaurang nära hotellet. Anders åt en knaffe (från libanon) till dessert men fick för sig att den hette knatte. :-D
Onsdagen tillbringade vi på Kolmården. Vi tittade på alla djur och vandrade runt. Vädret var fint, sol och 23 grader varmt. På kvällen gick vi ut och åt middag på en jättebra tapasrestaurang. Det var riktigt gott.

Slappardag

Regn idag och hela familjen är hemma och myser. Jag inser att jag är sämst i familjen på Tv-spel, i alla fall Super Mario Galaxy. De andra blir galna och skriker åt mig hur jag ska göra på varje bana och tycker jag är helt värdelös när jag hela tiden dör.  Fick också för mig att baka, insåg efter en stund att vi inta hade något socker och orkade inte åka och handla utan tänkte käckt att det går lika bra med bitsocker för det smälter ju. Men det smälte inte alls. Elsa bakade sockerkaka där smälte sockerbitarna väldigt långsamt och jag bakade gaffelkakor och där smälte sockerbitarna inte alls. Så efter en stunds hamrande i bunken gav jag upp och låtsades som ingenting. Vi ska snart provsmaka.

Igår var vi hos svärföräldrarna och åt middag och sedan gick vi på Fallens dagar och tittade på Hujedamej - vad många sånger, en föreställning med Astrid Lindgrensånger. Den var bra och det var bra väder att sitta på en gräsmatta i en timma. När vi gick tillbaka till bilen träffade vi P och H med sällskap och barn och vi hängde med dem hem och drack goda drinkar medans barnen spelade kubb.

Vi har också varit på Klädesholmen och turistat, vi åt en jättegod middag på Salt o Sill, Anders beställde en sillbricka och fick hur mycket sill som helst. Elsa fick sin favoriträtt revben så hon var jättenöjd medans Olle var mindre nöjd med sina köttbullar, men efter att jag matat honom med några skedar kom han igång. Klädesholmen var en jättefin ö med många söta hus.  Det fanns inte så många ställen att bada på men vi hittade ett och det räckte gott och väl för det var iskallt i vattnet. Anders fick bada med barnen.

I tisdags var vi på Liseberg med P och H och barn. Det var väldigt mycket folk, Gothia-cup pågår just nu och alla spelarna kan köpa en veckobiljett för några hundralappar och det hade de också gjort. Men vid barnattraktionerna var det hyggligt lugnt så vi hängde en del där. Det blev dock ingen Balder då vi inte orkade köa i en timma så vi nöjde oss med Lisebergsbanan några varv istället.

Nä, nu ska jag ta ut sockerkakan ur ugnen och sedan blir det fika med gaffelkakor med sockerklumpar och sockerkaka.

Semester!

Semestern har börjat och då kom också det ostadiga vädret. Vi varvar ner och sover länge, länge.
Denna veckan har vi fyra barn istället för två. Kusinerna Linnéa och Martina är här och sover över. Igår var vi på bio och såg Ice Age 3, den var bra men lite hemskare än de andra. Men barnen tyckte inte det var så farligt.

Barnen var hos mormor och morfar förra veckan och då jag var där för att hämta dem passade vi på att tälta i morfars minitält som han och hunden Nikke skulle sova i under en fisketur men aldrig blev använt då de sov i bilen istället. Men nu kom det användning för första gången. Det var så litet att vi hade sovit över tältet om vi hade använt luftmadrasser så det blev ett härligt liggunderlag och några täcken på marken. Inte så skönt och jag var lite mör i kroppen dagen efter. Dessutom gassade solen rätt på tältet vid sjutiden på morgonen och det blev stekhett så det var bara att vakna för dagen.

Anders

Här är han ju, födelsedagsbarnet him self!! En närbild på en snygg 40-åring.